7 listopada 2021

Białko roślinne: wegańskie źródła białka

Mimo coraz większej popularności diety wegańskiej wiele osób wciąż ma wiele uprzedzeń  dotyczących jej pozytywnego wpływu na nasze zdrowie. Najczęściej używanym argumentem jest stwierdzenie, że dieta wegańska nie jest w stanie dostarczyć nam wszystkich niezbędnych wartości odżywczych takich jak na przykład białko. Te stwierdzenie jest oczywiście błędne. Dieta roślinna jest w stanie uzupełnić nasze zapotrzebowanie na białko.

Czym jest białko?

Białka to związki chemiczne, zbudowane z reszt aminokwasowych połączonych wiązaniami peptydowymi. Są one głównym składnikiem budulcowym organizmów, ale również służą jako źródło energii. Zapotrzebowanie na białka jest zależne od wielu czynników, jednak przyjmuję się że energia którą przyjmujemy z pożywienia powinna w 10-30% pochodzić z białka. Można to również obliczyć zakładając że potrzebujemy 0,9g na 1kg masy ciała. Istnieją dwa rodzaje białka- białko roślinne oraz białko zwierzęce. 

Źródła białka

W diecie tradycyjnej za dobre źródła białka uznaję się mięso, ryby, niektóre produkty mleczne i jajka. Natomiast w diecie roślinnej musimy szukać białka w innych produktach. Spośród roślin dobrym źródłem białka są rośliny strączkowe, takie jak soczewica, groch i fasola, oraz zboża. Dodatkowo, produkty sojowe są świetnym źródłem białka w diecie wegańskiej. 

Warto również podkreślić, że białko roślinne jest zdrowsze od białka zwierzęcego. Wartość biologiczna, strawność oraz witaminy i minerały białka zwierzęcego sprawiają że ma ono zdecydowaną przewagę nad białkiem zwierzęcym. 

Facebook Instagram