30 listopada 2020

Czy dieta wegańska jest zdrowa? – wpływ diety wegańskiej na nasze zdrowie.

Weganizm i jego zalety

Liczba osób ograniczających mięso i nabiał lub całkowicie wyłączających te produkty z diety rośnie z roku na rok. Przykładowo w Polsce już milion osób deklaruje bycie wegetarianinem lub weganem, a kolejne dwa miliony planuje ten krok.[1] Jedną z głównych motywacji do przejścia na weganizm są obiecane korzyści zdrowotne. Uważa się, że dieta wegańska jest bogata w błonnik i zawiera mniej cholesterolu, białka, wapnia i soli niż dieta konwencjonalna. Jednak nadal istnieją obawy jaki wpływ ma na nasze zdrowie całkowite wykluczenie z diety produktów odzwierzęcych.

Korzyści diety wegańskiej

W porównaniu do wszystkożerców weganie wykluczają spożycie tłuszczów nasyconych i ograniczają spożycie cholesterolu. Dostarczają natomiast sporo witaminy C, kwasu foliowego, błonnika pokarmowego , minerałów oraz związków roślinnych. Z biegiem czasu te nawyki dają pozytywne skutki, takie lepsze wyniki morfologii krwi, polepszenie profilu lipidowego. A także, często spadek wagi, co w konsekwencji przyczynia się do lepszego współczynnik masy ciała BMI. Nie ma więc wątpliwości, że w tym aspekcie dieta wegańska uważana jest za zdrową.

Badania prowadzone pod kątem wpływu warzyw i owoców w diecie na rozwój nowotworów, dają bardzo obiecujące wyniki! Przykładowo, jedzenie łatwo dostępnych bulw takich jak marchew, batat, burak ćwikłowy dostarcza nam potężnej dawki magnezu, potasu, żelaza. Marchew posiada duże ilości BETA – karotenu, czyli prowitaminy A. Wzmacnia odporność, zapobiega anemii i przeciwdziała powstaniu próchnicy. Ten jeden przykład daje nam wyobrażenie, jaką wartość mają warzywa i owoce dla utrzymania naszego zdrowia. [2] Dieta wegańska oparta na tych produktach, musi być prozdrowotna.

Konsultacje z dietetykiem.

Dieta roślinna jako najlepsze lekarstwo

Poważnym problemem współczesnego świata są choroby cywilizacyjne. Złe nawyki odżywiania, produkty ze składem niskojakościowym to podstawy pogarszającego stanu zdrowia cywilizcji.  Cukrzyca jako poważna choroba metaboliczna, charakteryzująca się złą przemianą insuliny. Hormon odpowiada za regulację poziomu glukozy we krwi, dlatego tak ważne jest pilnowanie diety przez osobę chorującą na tę przypadłość. Jedzenie produktów z niskim indeksem glikemicznym – to podstawa. Według przeprowadzonych badań, dieta roślinna oparta poprawia działanie komórek beta wysp trzustkowych i minimalizuje wrażliwość na insulinę osób dorosłych z nadwagą, którzy nie chorują na cukrzycę. Pacjenci biorący udział w badaniu, obniżyli poziom cukru we krwi a także masę ciała – co jest niezwykle ważne w normalizacji stanu zdrowia.

Witamina B12 – wsparcie dla diety wegańskiej

Jednak należy pamiętać, by wspierać stan zdrowia na diecie wegańskiej należy regularnie badać poziomy pierwiastków i witamin, których źródłem są produkty wykluczone z diety wegańskiej.  Ważnym aspektem jest zapewnienie wystarczającej ilości witaminy B12. Jest witaminą występującą wyłącznie w pokarmach pochodzenia zwierzęcego, pomaga tworzyć czerwone krwinki i osłonki nerwów, zapobiega niedokrwistości. Weganie należą do głównej grupy ryzyka pod względem niedoboru tej witamin. Dlatego bardzo ważnej jest dostarczanie witaminy B12 za pomocą suplementów diety, lub spożywanie produktów o wzbogaconym o nią składzie np. mleko roślinne. [3]

WItamina B12
WItamina B12.

[1] https://forsal.pl/artykuly/1432822,w-polsce-jest-juz-milion-wegetarian-i-wegan-a-dwa-razy-wiecej-przygotowuje-sie-na-ten-krok.html

[2] https://www.zwrotnikraka.pl/warzywa-antyrakowe/

[3] https://www.rp.pl/Medycyna-i-zdrowie/180309940-Dieta-weganska-leczy-cukrzyce.html

Facebook Instagram